SPEED TRAPS IN PERLIS, KEDAH AND PENANG North Bound *Around Ayer Hitam in 60km/h zone. *Before Perwaja Steel. *Sg Petani junction. *Between Seberang Jaya junction and Sg Dua Toll. *Penang Bridge at island end.Speed limit 80km/h. South Bound *Penang Bridge island end. Speed limit 80km/h. *About 2km before Juru Toll Speed limit 90km/h.
SPEED TRAPS IN PERAK North Bound *Under the bridge at 197.1km and 198.8km, after Kamunting Junction. *Under the bridge at 204.3km, after Kamunting Junction. *Under the bridge at 208km, before Kamunting Junction. *Under the bridge at 214.8km, before Kamunting junction. *Ipoh Vista Point at about 263km. Speed limit 80km/h. *Under the bridge at 271km, Ipoh North Junction. *Under the bridge at 274.4km, Ipoh South Junction. *Under the bridge at 286.9km, Simpang Pulai Junction. *Under the bridge at 296km, Gopeng Junction. *Under the bridge at 352.6km, after Sungkai Junction. *Under the bridge at 353km, Sungkai Junction. *Under the bridge at 373km, Slim River Junction. South Bound *Under the bridge at 199km, before Kamunting junction. *Under the bridge at 241.9km, at Kalau Kangsar junction. *Under the sign post at 296.1km, before Gopeng Junction. *Under the bridge at 297km, at Gopeng Junction. *Under the bridge at 300km, after Gopeng junction. *Under the bridge at 308.6km, after Gopeng junction. *Under the bridge at 372.6km, at Slim River junction.
Haaa,....tu lagu orang putih..........mmg tak di nafikan la lagu nie mmg seanterio dunia tau..hikhik..
Aku dah try selidik dah ada 1 lagu nie mmg semua org especially MELAYU.. Tau punya..
,.. sapa tak tau memang @##^@% la dia tu...
"Pok amai-amai
belalang kupu-kupu
tepuk bagi pandai
emak upah susu
susu lemak manis
santan kelapa muda
adik jangan menangis
emak buat kerja"
Dari yang muda sampai tua bangka.. semua org tau lagu nie..hehe.evergreen gila lagu ni...sampai skrg pon still ada org nyanyikan..memang sukar nak digambarkan sape la yang cipta lagu yg berhantu lagi berkuliti..lagu ni kekal sampai skrg...aku rasa dah beratus2 tahun kot lagu ni...kalo lagu m nasir, agak2 nye tahun 2200 nanti still ada org ingat ke???aku rasa tak. tapi lagu ni bleh kekal sampai skrg...impak nye hebat...bertahun2 kekal lagu ni...
cuba usha lirik lagu tu...ada sebut "Belalang", "kupu-kupu", "kelapa muda"...pencipta lagu ni masukkan unsur2 atau elemen2 alam sekeliling...mungkin ketika dia cipta lagu ni, keadaan sekeliling penuh dgn unsur2 alam yg skrg ni nak tgk kupu-kupu atau rama-rama pon kena pegi Taman Rama-rama...
sampaikan...lagu ni berjaya mencuri perhatian baby tu dari mak dia yg busy buat keje ataupun utk tidurkan baby tu...lagu simple...tapi percayala perhatian baby tu mesti berjaya dialihkan...try la sendiri...bahasa yg lembut yg digunakan oleh ibu dlm lagu ni dapat melekakan anaknye...baby, bila kita sebut pasal haiwan mesti dia excited...sebab tu ibu nye sebut ttg "belalang" dan "kupu-kupu"...
aku rasa byk lagi lagu2 rakyat yang semakin lama semakin kita lupa...org melayu kita kaya dgn budi bahasa, pemikiran yg bernas dan adat resam...cuma kita org melayu makin lupa diri...sehebat mana pon kita, kena ingat asal-usul...kdg2 rasa hebat, tak hidup cara org melayu tapi nyanyi gak lagu "Pok Amai-amai"...marilah kita rungkai kan lagu2 rakyat yg lain...
Menurut kajian yang dilakukan, Malaysia merupakan pengeluar terbesar ikan hiasan dunia Malaysia merupakan antara pengeluar yang menghasilkan ikan Discus,Ikan Emas,Koi,dan Kelisa yang terbaik di dunia...bangga tak?hihih..errmm ok arini aku akan ajar korang camner nak wat breeding atau pembiakan ikan laga atau ikan spilar yang femes pada masa kita kecik2 dulu ni..sekarang pun ikan ni mempunyai peminat mereka yang tersendiri..
pendahuluan
Ikan laga ni sebenarnya mempunyai beberapa varieti atau jenis2 yang berbeza..ia dapat dikenal pasti melalui bentuk ekor nya.ada spesis crown tail,half moon,moon atau jenis yang biasa.yang femes atau harga yang mencecah rm 20 hingga ratus2 sekor biasanya half moon..cantik kalo korang tengok..meleleh air liur.caya arr aku cakap..gambar yang aku tunjuk tu crown tail.ikan laga nie mempunyai bermacam2 warna dan kualitinya juga dinilai dari warna,sama ada sekata ke,seragam ke..gitu arr..aku pun xberape expert..
jantina cara nak kenal ikan jantan senang ajer..biasernya ikan jantan ekor die panjang.tapi tidak semestinya sebab sekarang nie para penternak dah hasilkan betina yang ekor panjang gak.Jadi masalah arr sket..tapi yg betina ni korang akan dapat kenal pasti melalui abdomen dan juga biji putih di bahagian anusnya..bwh ikan tuh arr..
kematangan untuk pembiakan korang memerlukan induk yang matang jadi pilihla dengan betul..
jantan induk jantan yang matang dan bersedia untuk membiak akan membuat buih di permukaan..tuh maknenya dia ngan 'hot' arr tuh.
betina Bagi yang betina plak,macam biasa arr perut atau abdomen dia akan buncit,dan terdapat biji putih di bahagian anusnya...
Kaedah pembiakan Bagi kaedah pembiakan,korang kene sediakan yang selesa 1 kaki x 1 kaki x 1 kaki.tapi lagi kecik pun takder masalah..aku cume cakap hak asasi ikan tuh arr.cube korang bayangkan korang baru kahwin dan dapat bilik yg sangat sempit untuk malam pertama.huih..seksa..macam tu jugak ar dengan ikan laga neh..bagi nak bagi tongkat ali atau super power atau orang kampung kt ikan nie letak arr daun ketapang...air die akan jadi berasid dan sesuai untuk pembiakan..die lagi gersang..dan cepat membiak.untuk meransang pembentukan buih oleh jantan,sebaiknya letak arr polistrene atau kiambang untuk mengekalkan buih tuh sebab ikan akan suka buat buih di bawahnya..
sebaiknya korang letak dulu bekas yang ada induk jantan dan induk betina ni sebelah2 di dalam bekas yang berasingan dulu,ye la kan bagi kenal2 dulu,main sms dulu ker..jagi xder arr dieorang wat secara ganas nanti.lagi satu dalam tangki pembiakan letak arr daun atau batu kecik utk jadi pelindung kepada betina,mana la kita tau kan die dapat laki ganas ker..jadi kene arr bagi perlindungan..
selepas jantan buat buih baru arr dimasukkan induk betina..induk jantan dan betina nie sebaiknya dicampurkan atau dikahwinkan di awal pagi..menjelang tengahari ikan nie akan melakukan ritual peneluran..ikan jantan akan menari dengan mengibaskan ekornya,membelit betina dan mengutip telur dan memasukkannya ke dalam buih..benda nie akan berlaku dari setengah jam hinga sejam gitu arr..selepas tu keesokan harinya ceraikanla dieorang..alih yg betina tinggalkan yang jantan sahaja..sebab jantan akan jaga telur dan ditakuti yg betina akan makan telur atau anak..
telur tu akan menetas dalam masa 24jam hingga 36jam bergantung pada suhu semasa..sebaiknya letak di atas kayu atau rak..jangan letak atas simen..sejuk..mati ikan nanti.selepas sehari anak ikan menetas.alih arr jantan plak ke dalam bekas lain.sebab ikan jntan nie da lama tak makan,jadi ia lapar dan ditakuti ia akan makan anak die sendiri(bukan ditakuti,memang ye pun).
Penjagaan anak anak2 ikan laga perlu diberi makan selepas 3 hari mereka menetas,korang tenok arr perut atau yolk dieorang da kempis baru bagi makan..seeloknya rotifer disamping air hijau sebagai supplemen..kebaikan air hijau ni die akan melindungi badan anak ikan dari penembusan cahaya matahari yang boleh merosakkan mata dan organ anak ikan tersebut.air hijau nie sebenarnya mengandungi phytoplankton bernama chorella secara majoritinya,tapi ada gak banyak species lain yg ada.ia boleh didapati dari air ternakan ikan tilapia,ikan keli.korang perhatikan air dalam kolam ternakan dua spesis ni hijau,tu arr air hijau yang dimaksudkan..ok?
selepas seminggu cuba ar dapatkan moina atau artemia untuk peringkat pemakanan seterusnya..ikan laga nie akan makan apa sahaja yang muat dengan mulutnye..satu lagi tips ikan laga nie akan lagi cantik dan cepat membesar jika diberi makanan hidup mcm jentik2 ataupun frozen blood worm...
1. Cuba tengok zip seluar anda, tertera huruf YKK..YKK bermakna Yoshida Kogyo Kabushibibaisha iaitu sebuah kilang membuat zip terbesar di dunia yang menghasilkan zip yang korang pakai sekarang ni..
2. bunyi (kuek) yang dihasilkan oleh itik tidak bergema dan beralun. Sehingga kini kita tidak tahu mengapa.
3. Dengan sepotong coklat boleh membunuh anjing? benar!! Coklat mampu merosakkan sistem pernafasan dan jantung anjing. Dengan ounces yang banyak mampu membunuh seekor anjing bersaiz kecil.
4. Kebanyakan lipstick yangkita pakai sekarang ni mengandungi sisik ikan yang telah diproses.
5. Pada tahun 1830, ketchup (sos tomato) digunakan sebagai ubatan dan bukannya perasa tambahan pada makanan.
6. Tiada satu pun jam di Las Vegas gambling casinos. Dengan ketiadaan jam akan melekakan penjudi penjudi dengan taruhan mereka..
7. Kerana ketangkasan Bruce Lee..pengarah terpaksa memperlahankan sedikit filem yang diambil kerana terlampau laju dan pergerakan aksinya tidak dapat ditangkap melalui lensa kamera. Sesuatu yang agak luar biasa dari orang lain.
9. Mosquito repellents atau penghalau nyamuk tidak membunuh.Sensor nyamuk hanya dikaburi dan ini menyebabkan nyamuk tidak dapat mengesan dimana mangsa berada.
10. Pakar dan doktor gigi mengesyorkan berus gigi hendaklah diletakkan sekurang kurangnya 6 kaki jauh dari tandas utk menghalang kuman berterbangan ketiki anda menggunakan flush tandas.
11. Jika nombor 111,111,111 didarab 111,111,111 anda akan dpat jawapan 12345678987654321.
12. Warna biru adalah warna kesukaan 80 peratus rakyat Amerika.
13. Tanda (#) di keyboard komputer anda sebenarnya dinamakan 'octothorp'.
14. Adalah mustahil jika anda bersin tanpa memejamkan mata.
15. Seekor lipas boleh hidup selama 10 hari tanpa kepala.
16. Jika dikangkangkan kaki dan baring secara telentang, kita tidak akan tenggelam di dalam pasir jerlus.
17. Nama yang paling banyak umumnya di dunia ini ialah Muhammad.
18. Di Eropah, kebanyakan wanita Eropah tidak memakai seluar dalam sehingga ke tahun 1900 barulah seluar dalam diperkenalkan.
19. Produk pertama menggunakan bar code adalah Wrigley's gum.
20. Mexico City tenggelam sedikit demi sedikit sekitar 10 inci setiap tahun.
21. Mengikut statik dalam kehidupan, ayam adalah haiwan yang paling banyak di dunia mengalahkan manusia, kerana cara pembiakan yang berleluasa dan senang dibiakkan untuk makanan.
22. Otak akan lebih aktif ketika tidur dari ketika anda menonton tv.
23. terdapat banyak telefon di Washington D.C mengalahkan penduduk-penduduknya.
24. Untuk melepaskan dari gigitan buaya, anda perlu mencucuk matanya menggunakan jari sekuat hati. Buaya akan melepas anda serta merta.
25. Jika sebutir kecil kismis dijatuhkan di dalam segelas champagne segar, kismis tersebut akan turun ke dasar gelas dan naik semula dan turun kembali dan seterusnya seakan dilambung-lambung.
26. Leonardo da Vinci juga mencipta gunting dan beliau menghabiskan 10 tahun untuk menyiapkan lukisan agungnya iaitu Monalisa(10 tahun untuk bahagian bibirnya sahaja)
27. Nama sebenar rama-rama (butterfly) ialah 'flutterby'.
28. 90% dari pembaca yang membaca info ini kebanyakannya tidak tahu tentang fakta yang telah diberikan. Keajaiban fakta fakta sebegini dapat menarik minat pembaca untuk mengetahui dari atas kemusykilan minda kita sendiri.
29. Tahukah anda senarai ini tiada no 8.
29. Dan kebanyakan pembacanya membaca fakta ini semasa waktu office... Pelik bukan!
30. Anda pasti menyemak kembali senarai ini sekali lagi untuk mengesahkan tiada no 8. kan?
* Duit kertas sebenarnya bukan di perbuat daripada kertas sebaliknya daripada kapas
* Perut bayi hanya boleh memuatkan susu sebanyak 60ml pada satu masa. Manakala perut orang dewasa mempunyai kapasiti paling maksimum ialah 1.5 liter. Namun lembu boleh memuatkan makanan sebanyak 300 liter dalam perutnya.
* Sebanyak 110,000 juta tan karbon dioksida memenuhi atmosphera setiap tahun kesan pembakaran petrol. Untuk menyerap semua gas tersebut, ia memerlukukan hutan seluas benua Australia.
* Sebanyak 4,082 kilogram bunga ros akan dapat menghasilkan hanya 0.972kg ekstrak untuk dijadikan bahan campuran di dalam pembuatan minyak wangi.
* Kelapa paling besar di dunia boleh diperolehi hanya di Kepulauan Seychelles di Lautan Hindi. Berat buahnya yang masak mencapai sehingga 22 kilogram
Dengan nama Allah yang maha Pengasih lagi maha Penyayang Ya Allah....
Seandainya telah Engkau catatkan.... Dia milikku tercipta buatku.... Satukanlah hatinya dengan hatiku.... Titipkanlah kebahagiaan antara kami... Agar kemesraan itu abadi.... Ya Allah ya tuhanku yang maha mengasihi.... Seiringkanlah kami melayari hidup ini.... Ketepian yang sejahtera dan abadi.... Maka jodohkanlah kami.... Tetapi ya Allah....
Seandainya telah Engkau takdirkan .... Dia bukan milikku.... Bawalah dia jauh dari pandanganku.... Luputkanlah dia dari ingatanku.... Dan peliharalah aku dari kekecewaan... Ya Allah ya tuhanku yang maha mengerti.... Berikanlah aku kekuatan.... Menolak bayangannya jauh ke dada langit.... Hilang bersama senja yang merah.... Agarku sentiasa tenang.... Walaupun tanpa bersama dengannya... Ya Allah yang tercinta...
Pasrahkanlah aku dengan takdirmu... Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan.... Adalah yang terbaik untuk ku... Sesungguhnya Engkau maha mengetahui.... Segala yang terbaik buat hamba-Mu ini.... Ya Allah.....
Cukuplah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku.... Di dunia dan di akhirat.... Dengarlah rintihan dari hamba-Mu yang dhaif ini... Janganlah Engkau biarkan aku sendirian.... Di dunia ini mahupun di akhirat... Menjuruskan aku ke arah kemaksiatan dan kemungkaran.... Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman.... Agar aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup... Ke jalan yang Engkau redhai.... Dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh dan solehah.... Ya Allah.....
Berilah kami kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat... Dan peliharalah kami dari azab api neraka.... AMIN...AMIN...AMIN.... Ya rabbal 'aalamiin...
not quiet : not hensem : not short : not tall : not dark : not fair : not nice : not rude : not sensitive : not ignorant : not fierce : not nice : not lovable : not patient : not good enough...Meee...
I so need a holiday.. away from labs, text books, lecture notes....anything that has something to do with UNIVERSITY! Hot exhausted these past few weeks. Not enough sleep... Not enough rest... Amazingly, way more enough FOOD! Darn, no wonder I'm getting chubbier day after day..!